DEMOCRACIA (2010)

Subtextos (see english below)

Intervención de arte público en Manresa.

Public art project, Manresa (Spain)

La libertad debe de ser para todos o para nadie

Freedom must be for everyone or for nobody

Entre la realidad aumentada y el mundo real

Por Ramon Parramon

No es fácil que desde un proyecto artístico se movilice un considerable grupo de personas a que tomen partido en alguna determinada temática “sensible” en el contexto sociopolítico. No es fácil que un proyecto artístico abra una brecha de crispación sobre una cuestión latente en la realidad cotidiana y que por ello fuerce a que un numeroso grupo de personas a utilizar una de las redes sociales de Internet para expresar y publicar sus opiniones. No es fácil que desde un proyecto artístico se llame la atención del principal medio de comunicación local e incite a expresar la opinión de su director, dotando a la situación creada de una importancia tal que justifique al mismo periódico a ir publicando a diario noticias relativas al tema.

Todo esto no es fácil porqué los proyectos artísticos gozan de una determinada venia social y políticamente aceptada que, respondiendo a la reclamada y conseguida libertad creadora del artista, permite que los proyectos artísticos puedan incidir de manera directa a temas que, desde otras ópticas o circunstancias, podrían ser consideradas ofensivas o políticamente incorrectas. Este logro que remite a una mezcla entre la libertad de expresión y la libertad creadora, constituye a la vez un arma de doble filo que hace que los proyectos artísticos de carácter subversivo puedan quedar automáticamente desactivados. Para que esto no pase, el proyecto artístico debe camuflarse de tal manera que abandone su condición artística y se muestre como un elemento más de la realidad compartida en un determinado contexto.

Marcuse escribe en 1976 La dimensión estética (1), un ensayo que ante el “miserable” contexto político dota a las artes de una capacidad transformadora de lo social que, trabajando desde el territorio de la belleza, de la subjetividad, del lugar donde la libertad es experimentada, apuntan directamente a la conciencia de las personas. Su tesis consiste en considerar que el arte ofrece los medios para construir una nueva realidad para el hombre. No concibe una sociedad sin arte y dota a este la posibilidad de transformar el sistema. Todo aquello que no puede ser directamente hablado puede ser articulado desde el territorio del arte. En este sentido adquiere una capacidad subversiva ya que es capaz de señalar y también de recordar a la gente lo que ha sido ocultado. El arte se plantea como algo que puede generar una demanda que no ha sido satisfecha aún. La dimensión estética para Marcuse debe cumplir dos condiciones, la primera es que el artista tiene la responsabilidad de ayudar a la sociedad a negociar sobre sus conflictos y contradicciones latentes. La segunda es que el trabajo artístico debe construir la esperanza de que exista un camino posible. Según este autor el arte no puede cambiar el mundo pero puede ayudar a cambiar las conciencias e inducir a que los hombres y mujeres puedan cambiarlo (2).

El proyecto Subtextos Manresa del colectivo Democracia participando en la quinta edición de Idensitat (iD#5) (3), ha puesto en práctica una estrategia propia de la propaganda de guerrilla que se infiltra a través de la comunicación institucional. Para ello ha escogido un tema
complejo, de naturaleza política contundente, que por un lado apunta directamente a la inmigración árabe del norte de África y por el otro apela a la identidad nacionalista (tanto catalana como española) en un momento pre-electoral, inmersos en una fuerte crisis y donde todas estas cuestiones adoptan el carácter de ingrediente para un cóctel molotov dispuesto a estallar en una ciudad mediana de la ya caldeada de la Cataluña interior. Una serie de frases de pensadores, revolucionarios, anarquistas y activistas como Mijaíl Bakunin, Giuseppe Garibaldi, Lenin, Che Guevara, Ernst Jünger o Albert Camus, escritas únicamente en árabe, en una comunidad autónoma donde por normativa (y por normalizar una situación de persecución lingüística no demasiado lejana) todos los rótulos presentes en el espacio público deben estar en catalán o traducidos al catalán. Todo esto ha contribuido a que el proyecto haya conseguido un notable éxito si consideramos que todas estas acciones descritas inicialmente (presencia en facebook (4), presencia en los medios de comunicación locales y discusiones a pie de calle) pueden formar parte de los objetivos implícitos del propio proyecto. El proyecto tuvo una versión previa en la ciudad de Cartagena. De hecho la presencia de estas frases en la ciudad fue mucho más explícita, ya que utilizaron diferentes soportes publicitarios, entre ellos vallas de gran formato. A pesar de algunos comentarios en un blog, parece que la intervención no tuvo una respuesta de la magnitud que tuvo en Manresa. El objetivo no es ahondar en razones comparativas ante un mismo proyecto, pero quizás señalar algunos elementos particulares en cada contexto. Manresa a finales de 2009 tenía una inmigración del 18% de la cual la mayor parte es de origen marroquí. Esta constituye un 7,6% sobre el total de la población de 76.792 habitantes5. En Cartagena la inmigración constituye un 14,9% de una población de 217.241 habitantes y, de la misma manera que en Manresa, su origen es eminentemente marroquí (6), constituyendo un 6,3% de la población total. Estos datos no aportan una diferencia sustancial ya que la fuerte inmigración de los últimos años ha crecido a un ritmo similar en ambas ciudades. El tema de la inmigración no constituye un elemento diferenciador desde la perspectiva territorial. Quizás la principal diferencia reside en el momento más que en el lugar, es decir el contexto entendido como espacio-tiempo y relaciones sociales. Mientras que en Cartagena la intervención de Democracia se realizaba en el marco del festival La Mar de Músicas 2009 (7) cuyo país invitado era Marruecos, en Manresa coincidían una serie de circunstancias comentadas anteriormente como la situación preelectoral, la tensión permanente con motivo de la lengua, así como otras cuestiones identitarias (por ejemplo el previsto recorte del Estatut por parte del Tribunal Constitucional). Mientras que en Cartagena es habitual ver rótulos de comercios en árabe, en Manresa son muy escasos y siempre bilingües. La actual crisis es general y contribuye a que los contrastes culturales e identitarios tomen una mayor relevancia y acentúen los miedos entre la población autóctona. La intervención en Manresa fue posterior a la de Cartagena y los miedos se avivan en una situación de crisis prolongada. Otra de las circunstancias de peso fue el papel jugado por la prensa local que, aunando todas estas cuestiones, contribuyó a dar visibilidad a la tensión latente y avivar el conflicto. Es precisamente este tema de los medios el que nos interesa remarcar o reflexionar a propósito de este caso concreto propiciado por Subtextos Manresa. El poder de los medios a la hora de transmitir una opinión pública, el uso y difusión que hacen de la información, el hecho de actuar de amplificador en unos casos o de silenciador en otros, la relación distante que establecen con el arte y en este caso concreto con la política cultural. Y finalmente como todo esto tiene por objetivo incidir en las políticas locales a partir de escenificar el relato de un simulacro que se retroalimenta y se redimensiona a partir de convertirlo en objeto noticiable.

Actualmente se está avanzando de forma rápida en sistemas de representación simbólica a partir de lo que se denomina Realidad Aumentada (RA). Consiste en un conjunto de dispositivos que añaden información virtual a la información física existente, permite mezclar
el mundo real con el mundo virtual, creando una realidad mixta a tiempo real. Esta nueva realidad puede llegar a ser representada de forma tan subjetiva y customizada como uno quiera, la combinatoria de datos que se añaden a un contexto físico concreto puede ir
desde datos puramente estadísticos hasta ficciones, ideologías, historias de vida, preferencias, datos históricos, etc. En este caso concreto el proyecto de Democracia es de un minimalismo formal tal que a primera vista poco tiene que ver con la realidad aumentada, pero es el conjunto de información y ruido añadido a través de los distintos medios lo que acaba produciendo una representación compleja de una realidad concreta muy difícil de encarnarla visualmente.

Es en este punto, en la suma de todos estos ingredientes desde donde podemos considerar que se acerca al concepto de realidad aumentada, pero con un alto grado de abstracción, ya que a la realidad a la que se refiere no es física sino social y política.

Democracia se presenta como un equipo de trabajo que ha escogido hacerlo en grupo por el interés de “intervenir en el ámbito de lo social a través de planteamientos comprometidos con lo real”. Desarrollan proyectos que responden a “una preocupación sobre la progresiva escenificación de los ámbitos de convivencia; visible, no sólo en la importancia cada vez mayor, de la imagen, sino también en la paulatina incorporación del simulacro a diversos campos de la vida cotidiana, tales como la política, la tecnología o la cultura” (8).

El compromiso con lo real, el generar nuevas realidades, el representar múltiples realidades, el transformar la realidad, todo ello son aspectos que combinados con la representación, la política o la cultura, dan al arte la posibilidad de ampliar sus campos de acción y también de responsabilidad con el espacio social. En este sentido el arte retoma el espíritu revolucionario. Marcuse pensaba que “obviamente el arte no está bajo la ley de la estrategia revolucionaria”, pero consideraba la posibilidad de que la estrategia revolucionaria “incorpore algún día parte de la verdad inherente al arte” (9). Por otro lado el texto de Piedad Solans para el catálogo de Democracia editado con motivo de la intervención realizada en Cartagena, utiliza, acertadamente, una cita de Baudrillard referida a los movimientos de mayo del 68 en la que equipara la acción política con la revolución: “la revolución no puede ya confiar en el principio de cambio, sino que debe provocar la interrupción, la ruptura, el disfuncionamiento y el bloqueo” (10). Piedad Solans considera que Baudrillard supo esclarecer los modelos de subversión que desde los años sesenta y hasta la actualidad han constituido formas de resistencia utilizadas por numerosos artistas, más allá de la “imaginería revolucionaria" para plantear proyectos artísticos, prácticas públicas y acciones sociales y críticas. Entre ellos se encuentra Democracia, “revelan las tensiones políticas y los conflictos sociales a través de escenografías en el espacio urbano, institucional y virtual que engloban cualquier medio y expresión: música, graffiti, pegatinas, camisetas, citas, carteles, instalaciones, arquitecturas, mobiliario urbano, vallas publicitarias. Se introducen en lo visible y lo indecible, en aquello que no se muestra o es expulsado del lenguaje porque alienta a la mirada y altera la superficie del orden social impuesto por el neoliberalismo: la sociedad del espectáculo, los sistemas de control y vigilancia de la empresa estatal sobre los ciudadanos, el terrorismo, la emigración,
la exclusión de grupos sociales como desechos del cuerpo social y su expulsión a basureros y suburbios, las mitologías y el nihilismo de la sociedad de consumo y del bienestar” (11). El propio nombre elegido por estos dos artistas (Pablo España e Iván López) para actuar de forma colectiva supone, en el contexto actual, todo un reto y a la vez un postulado que predefine sus ámbitos de acción. La democracia ya no es únicamente un sistema representativo de gobernar a los ciudadanos, no es una vía en la que existe una rígida y estable relación polarizada entre actores sociales e instituciones públicas. Las estrategias actuales no definen campos confrontados entre unos y otros; hoy existen grupos y redes críticas que influyen en las tomas de decisiones, ya que forman parte del mismo “espacio de producción de políticas públicas” (12). Las estrategias son cada vez más flexibles, se utilizan múltiples recursos materiales, simbólicos y discursivos para adaptarse de la mejor manera a los espacios y las redes. Los diversos autores que participan en libro “Creadores de democracia radical” comparten la complejidad del momento y consideran que las políticas públicas se construyen en una trama de relaciones con los movimientos sociales: redes, coordinadoras, plataformas, asociaciones, grupos y colectivos con cierta capacidad de impacto político. Todo esto contribuye a que la democracia coja un tono mucho más plural.



El principal campo de batalla es la mente del enemigo

The main battlefield is the mind of the enemy

Una de las actividades que ha contribuido a pluralizar el proyecto Subtextos Manresa ha sido la relación establecida con el colectivo Bages per Tothom. Este colectivo desarrolla una labor proactiva en la zona con el objetivo de trabajar el fenómeno migratorio desde diversas perspectivas: sensibilización y gestión del hecho migratorio, asesoramiento individual y colectivo a los inmigrantes y desarrollo de proyectos culturales y lúdicos abiertos a la ciudad (13). En este caso a partir de la acción de intervenir el mobiliario publicitario de la ciudad con las frases en árabe sobre fondo negro, se organizaron dos debates para profundizar sobre las cuestiones surgidas a raíz de la acción propuesta por Democracia y, a la vez, crear un foro
de discusión sobre políticas y relaciones culturales surgidas a partir de los procesos migratorios contemporáneos. En una primera fase el colectivo produjo un vídeo para emitirse en el canal de televisión local TV Manresa (14). En una segunda fase se prevé una colaboración a más largo plazo con el proyecto Idensitat. Es a partir de este trabajo en red entre agentes que operan desde diferentes puntos de partida, lo que permite incidir en el desarrollo de políticas concretas. A veces es necesaria la acción directa y puntual, mientras que en otros casos requiere la templanza del trabajo continuado con objetivos a más largo plazo. El cruce de redes de distinta naturaleza que operan en el contexto de lo “real” puede ser en sí un proyecto artístico con connotaciones pretendidamente políticas.

El mundo real (15)

Desde 2005 Manresa participa en el proyecto artístico Idensitat, iniciado el 1999 en Calaf. En esta última edición (ID#5) Idensitat cuenta con la colaboración de diferentes municipios (Calaf, Manresa, Barcelona, Prat de Llobregat, Mataró con Can Xalant y Priorat con Priorat Centre d’Art) trabaja más estrechamente con los municipios de Calaf y Manresa. Idensitat, durante todos estos años ha investigado la relación entre las prácticas artísticas y el espacio social
a través del desarrollo de proyectos procesuales. Siempre hemos sido muy conscientes de la dificultad visibilizar estos proyectos en los medios, sobre todo por su carácter procesual.

En estos cinco años de relación con Manresa, el diario local Regió 7, ha hecho mención a las actividades que se despliegan en torno a Idensitat en contadas ocasiones. Actualmente con motivo de la presentación (del 9 al 25 de abril) de una serie de proyectos que se vienen
realizando desde finales de 2008 en la ciudad, este diario ha hecho una excepción y en la edición del sábado 17 de abril ha dedicado la portada, una página entera en el apartado de cultura y el editorial. El domingo, reiterando sobre el mismo tema le ha dedicado la sección “La lectura del domingo” firmada por el mismo director Marc Marcé.

El motivo de esta desmesurada atención se centra en uno de los proyectos, Subtextos Manresa del colectivo Democracia, que ha utilizado los soportes publicitarios existentes en el espacio público de la ciudad (MUPIS) para exponer un conjunto de frases en lengua árabe.
Las frases se dirigían al colectivo de personas que hablan esta lengua. El colectivo marroquí es uno de los más numerosos y representa un 7,46 % de la población manresana (según datos del padrón municipal a junio de 2009). Las frases expuestas en los soportes publicitarios
son las siguientes:

No hay espectadores. No os dejéis consolar. Arriba los de abajo. Todo el poder para el pueblo. ¿Libertad para qué? Los ídolos no existen. El principal campo de batalla es la mente del enemigo. La esclavitud crece sin medida cuando tiene la apariencia de libertad. Ellos
mandan porque nosotros obedecemos. La diversidad es la vida, la uniformidad es la muerte. Hasta la victoria siempre. La verdad es siempre revolucionaria. La política está en la calle.

Esta intervención, desde la perspectiva de su presencia en prensa local, ha eclipsado el trabajo desarrollado por los demás artistas, que cuentan con una menor carga de visibilidad. El motivo de este texto no es explicar estos proyectos, sino aclarar una serie de datos que
Regió 7 ha hecho públicos de manera errónea, malinterpretando los datos y no respondiendo a la realidad.

El origen de la presencia sesgada en Regió 7 está en un artículo que Aloma Vilamala (redactora de la sección de cultura del mismo periódico) preparaba inicialmente sobre todas las actividades que desarrolla Idensitat en Manresa y que se concentran entre el 9 al 25 de
abril de 2010. A media semana nos pidió una serie de información acerca de los proyectos y la noche anterior a la publicación de la noticia nos contacto para comentarnos que “a los de arriba” les interesaba tan sólo el tema de Democracia y que por tanto del resto de proyectos se hablaría en el transcurso de la semana siguiente. Además, y este era el motivo de su llamada, nos pidió una serie de datos económicos sobre el proyecto. Con la voluntad de dar transparencia se facilitaron estos datos que finalmente han sido publicados de manera descontextualitzada, errónea y utilizados para incrementar la crispación ciudadana. Por este motivo queremos hacer algunas puntualizaciones.

Idensitat es una asociación sin ánimo de lucro que financia sus actividades con recursos públicos. Para desarrollar varias actividades durante 2008 y 2009 ha recibido una cantidad de 55.000€ anuales del Departamento de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Este dinero se ha destinado a desarrollar las actividades que se realizan en todos el municipios: Calaf, Manresa, Mataró, Prat de Llobregat, Barcelona y Priorat. Idensitat organiza seminarios, actividades educativas, publicaciones y exposiciones. El Ayuntamiento de Manresa aporta una cantidad de 20.000€ y Diputación de Barcelona 10.500€ que se destinan exclusivamente a los proyectos que se realizan en la ciudad de Manresa. Estos proyectos comportan una serie de residencias artísticas en la ciudad con el fin de contextualizar los proyectos.

Los proyectos son seleccionados mediante una convocatoria pública internacional con un jurado igualmente internacional, o por invitación directa a artistas con una trayectoria avalada. En este momento esta finalizando la quinta edición (finales de 2008-mediados
de 2010) que se cerrará con una exposición en La Capella en Barcelona (julio-septiembre 2010). En el artículo de Aloma Vilamala todo este dinero se suma y se otorga a los siete proyectos que se presentan en Manresa, poniendo énfasis en los 11.000€ de presupuesto
que tiene uno de estos proyectos. La cantidad que perciben los proyectos se publica en las bases de la convocatoria (http://idensitat.net) Todo esto se expresa de manera demagógica en el editorial del sábado.

El editorial del sábado se alimenta de un grupo surgido en el facebook que según comenta Regió7 muestra que hay miles de personas molestas con el proyecto en cuestión. Este grupo, de nombre “En contra de la publicitat arab! volem saber què s’anuncia al nostre país!” si bien tiene unos 2.800 “miembros”, cuenta con muy pocas personas escribiendo y en su mayoría comentarios que dan para un análisis sociológico más profundo. Este grupo, se inició por un tal Nieel, que en su facebook personal ya cuenta con más de 900 amigos. Aunque todos sabemos como funciona el tema de los amigos en facebook, la prensa ha presentado estos datos como significativos junto a una veintena de llamadas al 010 de Manresa aprovechando para volver a evidenciar lo absurdo de destinar una cantidad de dinero a los proyectos.

En los artículos se clama al cielo que la Generalitat subvencione cosas así en tiempos de crisis. El Departamento de Cultura subvenciona actividades artísticas del mismo modo que subvenciona los medios de comunicación (16). El mismo Regió 7 percibió una subvención
de 371.725 € el 2008 (17) y una cantidad bastante inferior el 2009, 136.337€. El 2007 el gobierno de la Generalitat otorgó un total de 17.631.657€ al conjunto de rotativos de prensa en Catalunya.

Puesto que el editorial y el artículo de Marc Marcé hacen referencia continuada al coste del proyecto y atendiendo a que el proyecto artístico se ha formalizado mediante el uso de soportes publicitarios en el espacio urbano (MUPIS), queremos señalar que otra posibilidad que habíamos planteado era la de utilizar las páginas del Regió 7 para llevar a cabo este proyecto. Tras consultar las tarifas descartamos esta opción, dado que la página impar entera en un domingo en los diferentes periódicos que pertenecen a la Editorial Prensa Ibérica tenía un coste de 62.443,13€ (18). La otra opción era utilizar una página entera del Regió 7. En este caso el coste es de 4.490€ durante la semana y el domingo 5.570€ (Estas tarifas se han consultado del periódico La Nueva España que pertenece al mismo grupo editorial (19). El presupuesto máximo del proyecto era de once mil euros con los honorarios, desplazamientos, estancias y talleres incluidos. En definitiva, solo se hubiera podido incluir un anuncio un único
domingo.

Para finalizar querría hacer referencia a otro de los pocos temas que trató Marc Marcé en esta lectura dominical, cuando dice “en el mundo real funciona de otra manera”, dando por supuesto que los artistas viven en un mundo ficticio, cándido, iluso. Hace ya unos años que Jean Baudrillard publicó el libro “Cultura y simulacro” (20) evidenciando que los medios de comunicación escenifican la realidad, la quieren hacer tan evidente que la simulan, la enmascaran y la desnaturalizan hasta que no tiene nada que ver con la pura realidad y acontece el simulacro. La intervención de Democracia utiliza esta misma estrategia, generar un simulacro para evidenciar la realidad existente. De la misma manera estos artículos publicados
en Regió 7 han acabado de construir otro simulacro de la realidad manresana, amplificando la confusión. En definitiva resulta bastante irónico, puesto que una de las voluntades fundacionales de Idensitat es crear espacios generadores de realidad y conectar aspectos
de carácter global con cuestiones más locales.

Ramon Parramon. Artista, director de Idensitat

1. Marcuse, Herbert. “La dimensió estètica. Crítica de l’ortodòxia marxista”.
Barcelona, Edicions 62, 1982
2. Ver el ensayo de Carol Becker en el que hace una relectura del texto de Marcuse en el contexto de principios de los años 90 donde el arte político retoma fuerza y da continuidad a una trayectoria iniciada con fuerza en los sesenta. Becker, Carol. “Herbert Marcuse and the subversive potential art” in Carol Becker (Ed.) The subversive imagination. Artists, society and social responsibility. New York,Routledge, 1994.
3. Proyecto consistente en una serie de carteles en árabe dispuestos en la ciudad mediante diferentes elementos del mobiliario urbano destinados a publicidad (MUPIS) y presentado públicamente en la ciudad de Manresa en el mes de abril de 2010, conjuntamente con los demás proyectos participantes de Idensitat bajo el título Ciudad Intervenida. Para más información http://idensitat.net
4. Inmediatamente a la colocación de las frases en el espacio público apareció un grupo en facebook bajo el título “EN CONTRA DE LA PUBLICITAT ARAB! volem saber que s’anuncia al nostre país!” que en muy poco tiempo reunió unos 2.800 miembros. A pesar que muchos de ellos eran voyeurs otros participaron activamente poniendo en evidencia el sustrato racista existente. Esta página tuvo fases diferentes, una muy inicial que sirvió para poner de manifiesto la indignación ante semejante invasión cultural en el espacio público, para posteriormente dar paso a personas de origen magrebí que aprovecharon la ocasión para intervenir en la discusión y difundir algunos elementos o señas identitarias a través de vídeos o grupos musicales, y finalmente una tercera fase de calma progresiva. Lo que antes había sido un campo de batalla ahora se convertía en un espacio de consenso banalizado y finalmente de ligoteo.
5. Fuente Ajuntament de Manresa. Avanç de les dades del padró a 31 de desembre de 2009.
6. Según datos publicados en la web http://www.integralocal.es/index.php?accio
n=detalleGeneral&seccion=25&tipo=2&id=4321, consultada el 27 de julio de
2010.
7. Programa del festival La Mar de Músicas 2009 en http://www.votravia.com/
evento.asp?valor=190, consultado el 27 de julio de 2010
8. http://www.democarcia.com.es. Consultado el 27 de julio de 2010
9. Marcuse, Herbert. “La dimensió estètica. Crítica de l’ortodòxia marxista”.
Barcelona, Edicions 62, 1982. p.94
10. Baudrillard, Jean. Lo lúdico y lo policial. Utopie, n.2/3, mayo 1969. Citado
por Solans, Piedad. Sentido y psicosis colectiva de la interpretación. Texto del Catálogo de Democracia. Cartagena, La Mar de Músicas y Ayuntamiento de Cartagena, 2010
11. Solans, Piedad. Sentido y psicosis colectiva de la interpretación. Texto del Catálogo de Democracia. Cartagena, La Mar de Músicas y Ayuntamiento de Cartagena, 2010. p.16-17
12. Pedro Ibarra, Salvador Martí, Rcard Gomà (coords.). Creadores de Democracia Radical. Movimientos sociales y redes de políticas públicas. Barcelona, Icaria Editorial, 2002
13. Para ampliar la información de sus actividades consultar http://www.aibpt.org/
14. El vídeo puede consultarse en http://www.youtube.com/watch?v=QUTKA47y6ig
15. Este texto se envió como respuesta a los artículos publicados por Marc Marcé, director del diario Regió 7. “Experiments en àrab” Sábado 17 d’abril del 2010 y “Per si no hi hagués prou confusió ara brometes en àrab”, domingo 18 de abril de 2010. Ambos artículos se refieren a la intervención Subtextos del colectivo Democracia, participantes de iD#5 Manresa.
16. Para más información sobre subvenciones en Cataluña consultar
http://www20.gencat.cat
17. http://www.gencat.cat/eadop/imatges/5414/09133018.pdf consultado el 18 de
abril de 2010
18. Según tarifa publicada en http://www.epi.es/tarifa_conjunta.html
19. http://servicios.lne.es/lanuevaespana/tarifasedicionimpresa2008.pdf
20. Jean Baudrillard. Cultura y simulacro. Barcelona, Editorial Kairós, 1993


Libertad, ¿para qué?

Freedom, what for?

Between augmented reality and the real word

By Ramon Parramon

It is not easy for an artistic project to mobilize a considerable group of people to participate in any particular “sensitive” issue in a socio- political context. It is not easy for an artistic project to get into the thick of tension about a latent issue in the quotidian reality and to cause a numerous group of people to decide to use one of the Internet social networks to express and publish their opinions. It is not easy for an artistic project to the call attention of the principal local media and incite its director to express his opinion, giving the created situation sufficient importance to justify the same newspaper to publish daily news on the subject. All this is not easy because artistic projects enjoy a certain socially and politically accepted indulgence that, in response to the creative freedom of the artist which has been claimed and attained, allows artistic projects to directly deal with issues which, from other perspectives and circumstances, might be considered offensive, politically incorrect or in some cases, illegal. This achievement, which refers to a mixture between freedom of expression and the artist’s creative freedom is, at the same time, a double-edged sword, with the result that critical artistic projects that use subversive tactics may become automatically dis-activated. In order for this not to happen, the artistic project must camouflage itself in such a way that it abandons its artistic condition and manifests itself as an element that may naturally form part of a “normalized” reality, or a reality agreed upon in a certain “real” context. To work in an artistic environment elaborating strategies and tactics for critical intervention in public space requires the use of a series of techniques which, in many cases, replicate the strategies used by communication monopolies.

In 1976, Marcuse wrote The Aesthetic Dimension” (1), an essay that given the “miserable” political context endows the arts with a capacity for social transformation that, working from the territory of beauty, of subjectivity, from the place where freedom is experienced, point directly to people’s consciousness. His thesis consists in believing that art offers the means to construct a new reality for man. He cannot conceive a society without art, and he endows it with the possibility to transform the system. All that cannot be directly spoken of may be articulated from the territory of art. In this sense, it acquires a subversive capacity, as it can point out and also remind people of things that have been hidden. Art is conceived as something that can create a demand that has not yet been satisfied. For Marcuse,
the aesthetic dimension should fulfil two conditions. The first is that the artist has the responsibility to help society to negotiate its latent conflicts and contradictions. The second is that artistic work should constitute the hope that a possible path exists. According to this author, art cannot change the world, but it can help to change people consciousnesses and enable men and women to change it (2).

The Subtextos Manresa project of the group Democracia, with which it participated in the fifth edition of Idensitat (iD#5) (3), has put into practice strategy of guerilla propaganda that infiltrates institutional communication. The subject chosen to do so is complex,
of a clearly political nature, which on the one hand points directly at Arab immigration from North Africa and on the other, appeals to the nationalist identity (both Catalan and Spanish) at a pre-election period, immersed in a strong crisis, and where all these questions adopt the nature of an ingredient for a Molotov cocktail about to explode in an average-size city of the already heated of inland Catalonia. A series of phrases belonging to thinkers, revolutionaries,
anarchists and activists such as Mikhail Bakunin, Giuseppe Garibaldi, Lenin, Che Guevara, Ernst Jünger or Mario Camus, written only in Arabic, in an autonomous community where owing to regulations (and in order to normalize a not-too far-away situation of linguistic persecution), all the signs existing in public space must be in Catalan or translated to Catalan. All this has contributed to the project’s attaining a notable success if we consider that all these described initially actions (the presence in Facebook (4), presence in the local media, discussions in the street and calls to the municipal information telephone number) can be part of the objectives implicit in the project itself.

A prior version of the project had been developed in the city of Cartagena. In fact, the presence of these phrases in the city was much more explicit, as different advertising means were used, among them, large-size billboards and printed t-shirts. Despite some comments in a blog, it seems that the intervention did not produce a “citizen” response of the magnitude obtained in Manresa. The objective is not to go deeply into the comparison of reasons for the same project, but perhaps to point out some specific elements in each context. At the end of 2009, Manresa had an immigration of 18%, the greater part of which is of Moroccan origin. This constitutes 7.6% of the total population of 76,792 inhabitants (5). In Cartagena, immigration accounts for 14.9% of the population of 217,241 inhabitants and, similarly to Manresa, its origins are predominantly Moroccan (6), coming to 6.3% of the total population. These figures do not present a substantial difference, as the strong immigration of the latter years has grown at a similar rhythm in both cities. In this case, the issue of immigration is not an unequal element from the perspective of the reception and tension created in the territory. Perhaps the main difference resides in the moment and not in the place; that is, the context understood as space-time plus the social relationships which are established in the territory. While in Cartagena, Democracia’s intervention was made in the framework of the festival La Mar de Músicas 2009 (7), for which Morocco was the invited country, in Manresa, there is a coincidence of a series of circumstances, such as the pre-election situation, the permanent tension about language, as well as other identity issues that stoke a social tension (for example, the cuts the Statute of Autonomy of Catalonia planned by the Constitutional Court). While in Cartagena, it is usual to see store signs in Arabic, in Manresa, they are very rare and always bilingual. The current crisis is general, and contributes to the fact that cultural and identity contrasts acquire a greater relevance, and accentuate the fears in the native population. The Manresa intervention followed the one in Cartagena, and a situation of prolonged crisis kindles distrust. Another of the important circumstances was the role played by the local press which, combining all these issues, contributed to give visibility to the latent tension and to stir up conflict. It is precisely this subject of the media that we would like to emphasize or reflect upon, on the basis of the concrete case occasioned by Subtextos Manresa. The power of the media to transmit public opinion, the use and dissemination of information, the fact of acting as a loudspeaker in some cases and silencer in other, the distant relationship they establish with art and, in this concrete case, with cultural policy. And finally, how all this has the objective of affecting local politics by presenting an account of a simulacrum that feeds on itself and re-dimensions itself as a result of turning it into a news-worthy object.


Todo el poder para el pueblo

All the power to the people

Currently, rapid advances are made in systems of symbolic representation based on what is called Augmented Reality (AR). It consists in a set of devices which add virtual information to the physically existing information, permitting to mix the real world with the virtual world, creating a mixed reality in real time. This new reality can come to be represented in as subjective and customized form as one wishes; the combination of the data added to a concrete physical context may go from purely statistical data to fiction, ideologies, life histories, preferences, historic data, etc. In this particular case, Democracia's project is of such formal minimalism that at first glance, it has little to do with augmented reality, but it is the set of information and noise added through different means that ends up producing a complex representation of a concrete reality that is very difficult to incarnate in a visual manner. It is due this point, in the sum of all these ingredients, that we can think that it comes near the concept of augmented reality, but with a high degree of abstraction, as the referenced reality is not a physical, but a social and political one.

Democracia presents itself as a team that has chosen to work as a group because of the interest in “intervening in the social sphere, by means of ideas of commitment to the real”. They develop projects which reflect “a concern with progressive staging of the the sphere of social coexistence; visible not only in the increasingly greater importance of the image, but also in the gradual incorporation of the simulacrum to various realms of daily life, such as politics, technology or culture ”(8) .

The commitment to the real, to creating new realities, representing multiple realities, transforming reality, all these are aspects which, combined with representation, politics or culture, give art the possibility of extending its spheres of action, and also a responsibility with the social space. In this sense, art requires the revolutionary spirit. Marcuse thought that “indeed, art does not stand under the law of revolutionary strategy”, but he considered the possibility that revolutionary strategy may some day “incorporate some of the truth inherent in art” (9). On the other hand, Piedad Solans's text for Democracia's catalogue published on the occasion of the intervention carried out in Cartagena, aptly used a quote from Baudrillard referring to the movements of May '68, in which he puts political action on the same level with revolution: “... Revolution can no longer be inscribed as the principle of change […]; on the contrary, Revolution will take the form of interruption, rupture, dysfunction and blockage” (10). Piedad Solans believes that Baudrillard clarified the models of subversion that since the seventies and to the present day have been the forms of resistance beyond “revolutionary imagery” used by many artists in order to present artistic projects, public practices and social and critical actions. This is what Democracia does, they “reveal political tensions and social conflicts through scenes in the urban, institutional and virtual spaces which encompass any medium and expression: music, graffiti, stickers, t-shirts, quotations, posters, installations, architecture, urban furniture, billboards. They penetrate in the visible and the unmentionable, in that which is not shown or is expelled from language because it emboldens the eye and alters the surface of the social order imposed by neoliberalism: the society of the spectacle, the system of control and surveillance of the government enterprise over the citizens, terrorism, immigration, the exclusion of social groups as waste-product of the social body and their expulsion to suburbs and garbage dumps, the mythologies and the nihilism of the consumer society and the welfare state”(11). The very name chosen by these two artists (Pablo España and Iván López) to act as a group is a a real challenge in the present-day context, and at the same time, a postulate the predefines their spheres of action. Democracy is no longer solely a representation system to govern the citizen, is is not a via with a rigid and stable polarized relationship between social actors and public institutions. The present-day strategies do not define areas of confrontation between the ones and the others; today, there are critical groups and networks that influence in the decision-making, as they are part of the very “productions space of public policies” (12). The strategies are increasingly more flexible, multiple material, symbolic and discursive resources are used in order to adapt in the best way to the spaces and networks. The various authors who participate in the book “Creadores de democracia radical” [The Creators of Radical Democracy] share the complexity of the moment and believe that public policies are constructed in an interweaving of relationships with social movements: networks, coordinators, platforms, associations, groups and communities with a certain capacity for political impact. All this contributes to democracy acquiring a much more plural tone.

One of the activities which has contributed to pluralize the Subtextos Manresa project has been the relationship established with the group Bages per Tothom. This group engages in pro-active work in the area with the objective of working with the migratory phenomenon from different perspectives: the creations of awareness and management of the migratory phenomenon, individual and group counselling to immigrants, and the development of cultural and recreational projects open to the city (13). In this case, based on the action of intervening the advertising furniture of the city with the phrases in Arabic over a black background, debates were organized to go deeper into the issues emerging on the basis of the action proposed by Democracia and, at the same time, create a forum of discussion of the cultural policies and relationships emerging as a result of the contemporary migratory processes. In an initial phase, the group produced a video to be broadcast on the local television channel, TV Manresa (14). The second phase foresees a more long-term collaboration with the Idensitat project. It is this work in a network between agents who operate from different staring points that allows to influence the development of specific policies. Sometimes direct and occasional action is required, while other cases require the temperance of continuous work with more long-term objectives. The crossing of networks of different nature that operate in the context of the “real” may in itself be an artistic project with intentionally political connotations.



La esclavitud crece sin medida cuando se le da la apariencia de libertad.

Slavery grows without limit when appears as freedom.

The real world (15)

Since 2005, Manresa participates in the Idensitat art project, initiated in 1999 in Calaf. In the latest edition (ID#5), Idensitat has the collaboration of different municipalities (Calaf, Manresa, Barcelona, Prat de Llobregat, Mataró with Can Xalant, and Priorat with Priorat Centre d'Art), and works more closely with the municipalities of Calaf and Manresa. During all these years, Idensitat has investigated the relationship between artistic practices and the social sphere through the development of process-oriented projects. We have always been very conscious of the difficulty of giving visibility to these projects in the media, particularly because of their process-oriented nature.

In these five years of relationship with Manresa, the local newspaper Regió 7 has mentioned the activities developed in connection with Idensitat on counted occasions. Currently, on the occasion of the presentation (April 9 – 25) of a series of projects carried out in the city since the end of 2008, this newspaper has made an exception, and in the Saturday, April 17 issue, has dedicated the front page, a whole page of the cultural section and the editorial comment to the presentation. On Sunday, reiterating the same subject, “La lectura del domingo" section [Sunday Reading] signed by the director himself, Marc Marcé, was dedicated to the project.

The reason for this inordinate amount of attention is the focus on one of the "Subtextos Manresa" projects, that of the group Democracia, which has used the advertising media existing in the city's public space to exhibit a set of phrases in the Arabic language. The phrases are directed to the community of the people who speak that language. The Moroccan community is one of the most numerous, and represents 7.46 % of the population of Manresa (according to the municipal census data in June of 2009). The phrases exhibited on advertising billboards are the following:

There are no spectators. Don't let yourselves be consoled. Let those below rise up. Al the power to the people. Freedom for what? There are no idols. The main battlefield is in the enemy's mind. Enslavement grows without measure when given the appearance of freedom. They rule because we obey. Uniformity is death; diversity is life. Ever onward until victory. The truth is always revolutionary. Politics are in the street.

From the perspective of its presence in the local press, this intervention has eclipsed the work carried out by the other artists, who have a lesser visibility. The motivation of this text is not to explain these projects, but to clarify a series of facts which Regió 7 has published with errors, misinterpreting the data and not representing reality correctly.

The origin of the biased presence of the project in Regió 7 lies in the article which Aloma Vilamala (editor of the cultural section of the same newspaper) was initially preparing on all the activities carried out by Idensitat in Manresa, concentrated between April 9 and 25 of 2010. In the middle of the week, she asked us for a series of data on the projects, and on the night before the publication of the news item, we were contacted to inform us that "the bosses" were interested only in the subject of Democracia and, therefore, the rest of the projects would be discussed during the course of the following week. In addition – and this was the reason for the call – she asked us for financial data with regard to the project. This information was provided, for the sake of transparency, and was finally published with errors and out of context, and used in order to heighten the tension of the city-dwellers. It is for this reason that we would like to provide some details.

Idensitat is a non-profit association which finances its activities with public funds. It has received the annual sum of 55,000€ from the Department of Culture of the Generalitat [the government of the autonomous community] of Catalonia in order to carry out various activities during 2008 and 2009. This money has been devoted to develop the activities carried out in all the municipalities of Calaf, Manresa, Mataró, Prat de Llobregat, Barcelona and Priorat. Idensitat organizes and produces seminars, educational activities, publications and exhibitions. The Mayor's Office of Manresa contributes the amount of 20,000€, and the Provincial Government of Barcelona, 10,500€, which are devoted exclusively to projects carried out in the city of Manresa. These projects involve a series of artists' residences in the city, with the objective of putting the projects into context. The projects are selected though an international public call for submissions with an equally international jury, or by direct invitation extended to artists with a proven track record. At this time, the fifth edition is coming to an end (end of 2008 - middle of 2010), and will close with and exhibitionn at La Capella in Barcelona (July -September 2010). In Aloma Vilamala's article, all this money is summed together and attributed to the seven projects presented in Manresa, placing emphasis on the budget of 11,000€ of one of the projects. The quantity received by the projects is published in the regulations of the call for submissions (http://idensitat.net). All this is expressed a demagogic way in the Saturday editorial comment.

The Saturday editorial comment fired by a group that emerged in Facebook which, according to Regió 7, demonstrates that there are thousands of people bothered by the project in question. This group, named “En contra de la publicitat arab! volem saber què s'anuncia al nostre país!” [Against Arab advertising! We want to know what is advertised in our country!], while it has about 2,800 "members", has very few people writing, and the majority of comments would deserve a deeper sociological analysis. This group was begun by one such Nieel, who already has over 900 friends in the personal Facebook profile. Although we all know how the personal Facebook profiles work, the press has presented this information as significant, together with approximately twenty calls to Manresa's 010 number, in order to once again show the absurdity of devoting a quantity of money to the projects.

The articles cry out to heaven their outrage that the Generalitat gives grants to things like this in times of crisis. The Department of Culture subsidizes artistic activities in the same way as it does the media (16). Regió 7 itself received a grant of 371,725 € in 2008 (17), and a rather smaller quantity, 136,337€ in 2009. In 2007, the government of the Generalitat granted a total of 17,631,657€ to the whole of the printed press in Catalonia.

Given that Marc Marcé's editorial comment and article make continual reference to the cost of the project, and taking into account that the artistic project was given shape through the use of advertising billboards in urban space, we would like to point out that another possibility that we had considered was that of using the pages of Regió 7 to present the project. After consulting the prices, we rejected this option, given that a whole odd page on a Sunday in the different newspapers belonging to the publishing house Prensa Ibérica had a cost of 62,443,13 € . The other option was to use a whole page of Regió 7. In this case, the cost is of 4,490 € during the week, and 5,570 € on Sunday. (These rates were consulted in the newspaper La Nueva España, which belongs to the same publishing group . The project's maximum budget was eleven thousand Euros, including the honorariums, workshops, and the costs of board and travel. In sum, it would only have been possible to publish one advertisement on a single Sunday.

In conclusion, I would like to touch on another of the few issues treated by Marc Marcé in this Sunday reading, when he said "in the real world, it works differently", taking it for granted that artists live in a fictitious, candid, illusive world. A few years have gone by since Jean Baudrillard published the book Cultura y simulacro , showing that the media stage reality, want to make it so evident that they simulate it, mask it, and adulterate it until it has nothing to do with the pure reality and and simulacrum takes place. Democracia's intervention uses the same strategy, creating a simulacrum to show the existing reality. In the same fashion, this articles published in Regió 7 have ended up constructing another simulacrum of the reality of Manresa, augmenting the confusion. In sum, it is quite ironic, given that one of the fundamental intentions of Idensitat is the creation of spaces that generate reality and connecting aspects of a global nature with more local issues.

Ramon Parramon. Artist, Director of Idensitat

1. The authors make reference to the Spanish edition: Marcuse, Herbert. “La dimensió estètica. Crítica de l’ortodòxia marxista”. Barcelona, Edicions 62, 1982.
2. See Carol Becker’s essay in which she presents a new reading of Marcuse’s text in the context of the beginning of the nineties, when political art regains force
and gives continuity to a path begun with force in the seventies. Becker, Carol. “Herbert Marcuse and the subversive potential art” in Carol Becker (Ed.) The subversive imagination. Artists, society and social responsibility. New York, Routledge, 1994.
3. The project consisted in a series of posters in Arabic place throughout the city on the different elements of urban furniture meant for advertising, and publicly presented in the city of Manresa in the month of April of 2010, together with the other projects participating in Idensitat under the title Ciudad Intervenida (English title: Seized Cities). More information at http://idensitat.net
4. As soon as the phrases were placed in the public space, there appeared a Facebook group with the title “EN CONTRA DE LA PUBLICITAT ARAB! volem saber que s'anuncia al nostre país!” [Against Arab advertising! We want to know what is advertised in our country!], which acquired about 2,800 members in very little time. Despite the fact that many of them were voyeurs, others participated actively, manifesting the existing racist substratum. This page wet through different phases, a very initial one which served to manifest the indignation with such a cultural invasion in the public space, to then give their turn to people from Magreb, who took advantage of the occasion to participate in the discussion and disseminate some elements of signs of identity through videos or musical groups, and finally, a third phase of gradual tranquillity. What has been a battle field was now turning into a banal area of consensus and finally, of flirting.
5. Source: Ajuntament de Manresa [The Town Hall of Manresa]. Advance of the census data, December 31, 2009.
6. According to the data published on the web page http://www.integralocal.es/index.php?accion=detalleGeneral&seccion=25&tipo=2&id=4321, consulted on 27 July 2010.
7. The programme of La Mar de Músicas 2009 festival en http://www.votravia.com/evento.asp?valor=190, consulted 27 July 2010.
8. http://www.democarcia.com.es. Consulted on July 27, 2010.
9. The original text quotes from: Marcuse, Herbert. La dimensió estètica. Crítica de l'ortodòxia marxista. Barcelona, Edicions 62, 1982. p. 94. The translation quotes from an English edition: Marcuse, Herbert. The Aesthetic Dimension: Toward A Critique of Marxist Aesthetics. Beacon Press, 1979.
10. Baudrillard, Jean. Lo lúdico y lo policial. Utopie, n. 2/3, mayo 1969, as quoted by Solans, Piedad. Sentido y psicosis colectiva de la interpretación. Texto del Catálogo de Democracia. Cartagena, La Mar de Músicas y Ayuntamiento de Cartagena, 2010. The translation quote from an English edition: Baudrillard, Jean, Police and Play, in Baudrillard, Jean and Genosko, Gary. The Uncollected Baudrillard. (ed. By Gary Genosko.) SAGE, 2001, p. 67.
11. Solans, Piedad. Sentido y psicosis colectiva de la interpretación. Text for Democracia's catalogue. Cartagena, La Mar de Músicas y Ayuntamiento de Cartagena, 2010. p. 16-17.
12. Pedro Ibarra, Salvador Martí, Ricard Gomà (coords.). Creadores de Democracia Radical. Movimientos sociales y redes de políticas públicas. Barcelona, Icaria Editorial, 2002.
13. For further information of the activities, consult http://www.aibpt.org/
14. The video can be seen at http://www.youtube.com/watch?v=QUTKA47y6ig
15.This text was sent in response to the articles published by Marc Marcé, Director of the newspaper Regió 7. "Experiments en àrab" [Experiments in Arabic], Saturday, April 17, 2010, and "Per si no hi hagués prou confusió ara brometes en àrab" [As if there wasn't enough confusion, now pranks in Arabic], Sunday, April 18, 2010. Both articles refer to the Subtextos Manresa intervention of the group Democracia, participants in iD#5 Manresa.
16. For more information regarding grants in Catalonia, see http://www20.gencat.cat
17. http://www.gencat.cat/eadop/imatges/5414/09133018.pdf consulted on April 18, 2010.
18. According to the rate published in http://www.epi.es/tarifa_conjunta.html
19.http://servicios.lne.es/lanuevaespana/tarifasedicionimpresa2008.pdf
20.Jean Baudrillard. Cultura y simulacro. Barcelona, Editorial Kairós, 1993. [Culture and Simulacra is the Spanish title, the original title being La précessio des simulacres, or the Precession of Simulacra]